هنر حصیر بافی مردم بشاگرد به حمایت وتوجه مسئولان نیاز دارد


 


1938477

هنر حصیر بافی مردم بشاگرد به حمایت وتوجه مسئولان نیاز دارد
حصیر بافی در بشاگرد از جمله هنرهایی است که علاوه با تامین امرارو معاش مردم از این راه ، با فرهنگ مردم منطقه هم عجین شده اما در نبود حمایت وتوجه مسئولان این هنر درامد زا از بین رفته است.

به گزارش خبر بشاگرد نوین از بشاگرد، حصیر یا “کپاش ” به گویش مردم این منطقه یکی از قدیمی ترین صنایع دستی در این شهرستان به حساب می آید که این روزها در عدم حمایت مسئولان به بافندگان وتوجه به هنر وصنایع دستی در بشاگرد در حال از بین رفتن است.
بافندگان شهرستان بشاگرد برای ساخت این زیر انداز بومی و تهیه وسایل ومواد اولیه از ساعات اولیه صبح با تحمل سختی زیاد و رفتن به کوهستان با جدا کردن شاخ و برگ های زیاد درخت “داز” که به گویش آنها “پیش” نام دارد برای بافتن حصیر خود اقدام می کردند.
زنان بافنده بشاگردی با جمع شدن به دور هم وهمکاری کردن نزدیک با یکدیگر شروع به بافتن حصیرخود می کنند.
آنها ابتدا با خیساندن شاخ وبرگ این درخت ونرم کردن آن که بتوان در بافندگی به آنها کمک کند وکارآنها سریع تر پیش برد با برگ برگ کردن آن ودر آوردن در اندازه های متفاوت با هم دیگر همکاری می کنند.
مدت زمان بافتن حصیر توسط با فندگان متفاوت بوده واین مدت زمان با توجه به اندازه ونوع بافتن حصیر از 3 تا 10روز طول می کشد .
بافندگان حصیر در بشاگرد علاوه بر فروش صنایع دستی برای تهیه امرار ومعاش واستفاده به عنوان زیر انداز ویا پوشاندن کپرهای خود به سایر شهرها وبعضا کشورهای عربی صادر می کردند.

 

IMG_6032

 

 

 

 

 

 

زهره تراب زاده یکی از بافندگان حصیر در بشاگرد در گفتگو با بشاگرد نوین اظهار داشت: حصیر بافی بومی مردم بشاگرد با زندگی آنها خو گرفته اما با فندگان در این شهرستان نیاز به حمایت دارند .
وی قدمت این نوع با فندگی را به زمان حضور سلسله قاجاری در بشاگرد دانست واظهار داشت : حصیر بافی یا همان “کپاش ” بافی از زمان سلسله قاجاری در بشاگرد رایج است که آنها برای زندگی خود وتهیه زیر انداز از بوته درخت “داز” یا به گویش مردم بشاگرد “پیش “دشت هم گفته می شود استفاده می کردند.
وی گفت :مردم سخت کوش بشاگرد برای به فراموشی نسپردن این هنر صنایع دستی، با ترویج آن بین نسلهای آینده توانسته اند که این هنر را زنده نگه دارند ومانع ازبین رفتن آن باشند.
تراب زاده با بیان اینکه امروزه تغیر زندگی روستا نشینی به شهر نشینی وعدم حمایت مسئولان از بافندگان یکی از دلایل مهم از بین رفتن وکم رنگ شدن این هنر صنایع دستی دربین بافندگان شده است گفت: به ادامه این هنر وتداوم صنایع دستی در بشاگرد باید توجه شود وبا حمایت از با فندگان از نابودی این هنر در بشاگرد جلوگیری شود.
جعفر جعفری رئیس شورای شهرستان وعضو کار گروه اشتغال در گفتگو با بشاگرد نوین اظهار داشت: دولت سالها پیش طرحی را در بشاگرد برای مقابله با کپر زدایی در نظر گرفته بود که بنا به دلایلی اجرایی نشد.
جعفری وقوع زلزله دربشاگرد نوعی موفقیت برای دولت برای مقابله طرح کپر زادایی در این شهرستان دانست وگفت: این حادثه در بشاگرد نه تنها سنت وفرهنگ مردم را نابود کرد بلکه مردم را به بهانه سازه های شهری وزلزله زده از زندگی روستایی دور کرد.
وی با بیان اینکه هنر حصیر بافی زنان بشاگردی امروزه در همه کپرهای موجود در بشاگرد نقش ونگار بسته است افزود: این هنر باید در بشاگرد همچنان ماندگار بماند وبرای ماندگاری آن نیاز به نگاه مثبت مسئولان به این هنر زنان بشاگردی است.
رئیس شورای شهرستان با اشاره به اینکه تغییر زندگی روستایی به شهری سبب از بین رفتن بسیاری از آداب ورسوم در بین مردم بشاگرد شده است تصریح کرد: توسعه وپیشرفت در بشاگرد باید با حفظ فرهنگ وآداب ورسوم وهمچنین حفظ صنایع دستی این منطقه خصوصا حصیر بافی شکل گیرد.
عضو شورای اشتغال شهرستان افزود:در زمینه حفظ صنایع دستی واستفاده بهینه وحمایت از بافندگان ضعیف عمل شده که این عامل سبب رکود واز بین رفتن اثر حصیر بافی وفاصله گرفتن بافندگان شده است.
جعفری با بیان اینکه امروزه هنر زنان بشاگردی در بسیاری از صنایع دستی ونمایشگاهها درشهرستانهای کشور استفاده می شود گفت: برخلاف شهرستانهای دیگر استفاده از این هنر بعد از توسعه وپیشرفت زندگی روستایی به شهری در بشاگرد ضعیف شده است.
وی بابیان اینکه مسئولین برای حفظ این هنر باید دقت بیشتری به خرج دهند گفت: با حمایت از بافندگان وساخت بازار صنایع دستی می توان این هنر را در بشاگرد رشد داد.
در این زمینه تلاش  برای انجام گفتگو با فرماندار شهرستان بشاگرد و رئیس شورای اشتغال شهرستان به دلیل عدم پاسخ گویی بی نتیجه ماند.

در بشاگرد چنین سازه ای وجود ندارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

درروزهای اخیر سودجویان وکسانی که نوعی به دنبال در گیر کردن تفکرات مردم هستند سازه ای سنتی را به بشاگرد اختصاص دادن بدون انکه اطلاعاتی کسب کنند.چنین سازه ای در بشاگرد وجود ندارد.
به گزارش خبری بشاگردنوین، شهرستان بشاگرد گرچه یک شهر تازه تاسیس به تفکر بعضی از افراد باشد که مردم آن برای ایجاد سرپناه یا منزل خود از شاخ وبرگ درختان نخل برای خود خانه وسرپناه درست کرده اند اما با این وجود خبر کذب درست کردن واینکه ان را به بشاگرد اختصاص دهند صحیح نیست.
مردم شهرستان بشاگرد در گذشته به دلیل محرومیت وبی توجهی مسئولان به این منطقه برای سرپناه خود در کپرهایی زندگی میکردند که از کاخهایی که مسئولان کم توجه درآن زندگی میکنند بیشتر ارزشمند بود.
اما با گذشت سالها همان مردم روستا نشین با همان شیوه محرومیتی که داشتند روی به سازه های مدرن با مصالح ساختمانی امروزی کرده اند که در بعضی از روستا ها منازل انها با کاخ نشینان مرکزهم خوانی دارد .
اما در این روزهای اخیر افرادی سود جو برای کسب شهرت از نوعی سازه سنتی که باشاخ وبرگ درختان نخل ساخته شده است وآن را به مسجد تشبه میکنند این سازه را به شهرستان بشاگرد اختصاص داده اند که تصویر ان در فضای مجازی ودست به دست میچرخد.
شهرستان بشاگرد گرچه محروم واقع شده است ودر گذشته امکان وجود مکانهای عبادتی با این شیوه بود اما امروز مردم بشاگرد مکانهای عبادی خود را با نبود امکانات درست آنها را به بهترین شکل ممکن بنا کرده اند.
انچه در مورد این تصویر منتشر شده میتوان گفت شباهت ان به یک قهوه خانه سنتی است که در شهر خوزستان است اما عده ای تصویر منتشر شده را به مسجد در بشاگرد ذکر کرده اندکه ان خبر کذب محسوب میشود.

بشاگرد نیازمند توجه بیشتر مسئولان/چهره محرومیت از بشاگرد برداشته شود

گزارش

 

 حبیب عیدزاده

 

3487542

با گذشت ۹ سال از ارتقاء بشاگرد به شهرستان در پی تقسیمات کشوری و تلاش‌های صورت گرفته برای توسعه این شهرستان همچنان غبار محرومیت بر چهره یادگار مرد خستگی ناپذیر،عبدالله والی، سرباز بی‌ادعای سازندگی، باقی مانده است.

به گزارش خبری بشاگرد نوین  بشاگرد، به رغم تلاش های صورت گرفته در شهرستان دور افتاده و محروم بشاگرد،به لطف توجهات امام راحل در سال های نخست انقلاب و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به امر محرومیت زدایی در مناطق دور افتاده، همچنان بشاگرد در انزوا و رکود پیشرفت خدمات به خواب فرو رفته است.

شهرستان بشاگرد، منطقه‌‎ای است وسیع با مساحتی بیش از استان‌هایی نظیر کهکیلویه و بویراحمد، قم و چهار محال و بختیاری و تقریبا مساحتی نزدیک به استان ‎های اردبیل، قزوین و همدان که در رشته کوه‌هایی به همین نام و با ارتفاع ۹۷۴ تا ۲۱۸۵ متر محصور شده است.

این شهرستان متشکل از دو شهر، سه بخش و ۱۶۶روستا است، جمعیتی بالغ بر ۴۰ هزار نفر دارد.

مردم بشاگرد بر این باور بودند که با شهرستان شدن این منطقه، تحولی جدی در بشاگرد رخ می‌دهد و مردم را از فقر و محرومیت نجات و به سمت توسعه و رشد سوق می دهد.

قبل از اقدام دولت مبنی بر شهرستان شدن این منطقه تنها حامی مردم در مواقع مشکلات کمیته امداد حضرت امام(ره) با اختیارات تامی که از رهبر انقلاب اخذ کرده بود نقطه امید و مامن امنی برای رنج دیدگان بشاگرد محسوب می شد.

با شهرستان شدن بشاگرد نگاه مردم نسبت به مسئولان فراتر رفته و همه آنها به اقدام شایسته دولت و مسئولان استانی و کشوری چشم بسته‌اند تا با در نظر گرفتن تمام امکانات لازم برای رشد و توسعه یک شهرستان در بشاگرد تحولی عظیم صورت گیرد.

با گذشت بیش از ۹ سال از تغییر عنوان بشاگرد از بخش به شهرستان اقدامات و تلاش های صورت گرفته توسط دولت نتوانسته غبار محرومیت را از چهره بشاگرد پاک کند تا امروز شاهد کوچ روستانشینان و حتی شهرنشینان بشاگردی به شهرها و حتی استان‌های همجوار باشیم.

این عقب‌گرد جمعیتی در کشاکش خشکسالی و نابود شدن باغات و اراضی کشاورزی زنگ خطر را برای متولیان منطقه و مدیران ارشد هرمزگان به صدا درآورده تا با چاره‌اندیشی و فرآهم آوردن مایحتاج و نیازهای مردم، بشاگرد را به آبادانی امیدوار نگه دارند.

بشاگرد رکورد دار افزایش نرخ بیکاری در کشور

رئیس شورای اسلامی شهرستان بشاگرد با اشاره به مشکلات متعدد مردم و موانع سد راه توسعه بشاگرد بر اهتمام بیشتر مدیران ارشد استان نسبت تامین اعتبارات مورد نیاز برای آماده سازی زیر ساخت های توسعه تاکید کرد.

جعفر جعفری در گفت‌وگو با تسنیم با انتقاد از وضعیت معیشتی مردم، اظهار داشت: طبق اعلام رسمی سازمان آمار کشور نرخ بیکاری امسال در شهرستان بشاگرد ۵۷درصد بوده که رتبه نخست کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

وی بیان داشت:در بودجه کشوری همانطور که به همه شهرستان ها بودجه تعلق می‌گیرد، بشاگرد هم از این بابت مستثناء نیست، اما در این سال‌ها این بودجه چطور و چگونه هزینه شده که رگه های پیشرفت و توسعه در این نقطه از کشور دیده نمی شود تامل برانگیز است.

جعفری افزود: بشاگرد در این سال‌ها نتوانسته از خدمات و امتیازات یک شهرستان برخوردار شود، به گونه ای که مردم هم چنان خود را روستا نشین می دانند.

راه سازی،نیاز محوری توسعه سایر زیرساخت های بشاگرد

رئیس شورای اسلامی شهرستان بشاگرد تصریح کرد:تنها جاده منتهی به شهرستان بشاگرد هنوز همان جاده ای است که از خدمات کمیته امداد بشاگرد و پیگیری های مرحوم حاج عبدالله والی ساخته شده است.

جعفری از نبود یک جاده مناسب در شهرستان بشاگرد و همچنین جاده ارتباطی بین روستاها انتقاد کرد و افزود:کل راه های آسفالته بشاگرد ۳۰۰ کیلومتر و راه های روستایی و صعب العبور بیش از ۱۴۰۰کیلومتراست که به تامین اعتبار نیازمند است.

وی ادامه داد:گرچه در این مدت تلاش های فراوانی در امر راهسازی و جاده سازی شده است، اما این تلاش ها به دلیل آسیب پذیر بودن جاده های شهرستان در پی بارندگی های مکرر در خور  توجه و کافی نبوده و نیازمند نگاه ملی است.

 

IMG-20150720-WA0018IMG-20150721-WA0017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مردم بشاگرد با مشکل برق و بی آبی روبه‌رو هستند

عضو شورای اسلامی شهر گوهران تاکید کرد:یکی از خدمات مهم و ارزنده ای که مسئولانباید برای حل آن تلاش بیشتری داشته باشند مشکل آب و برق مردم بشاگرد است.

وی با اشاره به گستردگی جمعیت بشاگرد در روستای این شهرستان  خاطرشان کرد: مردم برای تامین آب شرب از وجود چشمه ها در بستر رودخانه استفاده می کنند که  به رغم بهداشتی نبودن، دارای املاح زیادی است و در اغلب مواقع باعث به خطر افتادن سلامت مردم این منطقه می شود.

جعفری افزود:اگرچه در برخی روستاها آب و فاضلاب روستائی اقداماتی را انجام داده است و با ساخت منبع های بزرگ آب و لوله کشی های انجام شده در روستا نیاز اولیه آنها را در سال های قبل از شهرستان شدن انجام داده، اما با گذشت زمان و فرسودگی شبکه آبرسانی نیازمند تعمیرات و نوسازی است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان بشاگرد ادامه داد:مسئولان می توانند با اهتمام به این موضوع و استفاده بهینه از ذخائر و منابع آب موجود به ویژه انتقال آب سد جگین به بشاگرد مشکلات مردم را در این زمینه مرتفع سازند که البته مستلزم تامین اعتبار است.

وی با اشاره به شبکه  برق رسانی بشاگرد خدمات انجام گرفته در این بخش را با توجه به مشکلات و موانع موجود به خصوص عدم وجود  راه مناسب برای انتقال مصالح قابل تقدیر دانست و افزود:با نوسازی شبکه برق رسانی از تیرهای چوبی به بتنی می تواند بخش اعظمی از مشکل قطعی برق در این شهرستان را برطرف می شود.

خدمات ارتباطی و الکترونیکی در بشاگرد مناسب نیست

جعفر جعفری اظهار داشت:از آنجایی که برقراری ارتباط جزء الزامات اولیه زندگی مردم در عصر ارتباطات است، بشاگرد نیز باید برای  رسیدن به توسعه زیر ساخت های این  مهم را فراهم آورد .

وی ادامه داد:مخابرات در سال های اخیر با احداث ساختمان درمراکز دهستان های در پی ایجاد این زیر ساخت بوده است اما متاسفانه با گذشت ماه ها،  همچنان آرزوی تجهیز شدن این سازه ها برای مردم بشاگرد محقق نشده است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان بشاگرد تاکید کرد:با توجه به اینکه بشاگرد از جوانان با استعداد زیادی بهره مند است، وجود این تکنولوژی می تواند در توسعه بشاگرد بسیار مفید باشد.

جعفری با بیان اینکه شهرستان بشاگرد یک منطقه کوهستانی گسترده است وجود تلفن در این شهرستان  را ضروری و گره گشای بخش کوچکی از مشکلات مردم محسوب می شود.

وی از قطعی های پی در پی تلفن ها در روستاهای بشاگرد که  باعث اختلال در برقراری ارتباط شده انتقاد  و اذعان کرد:تنها ساکنین دو شهر سردشت و گوهران هستند که با تلاش مسئولان از خدمات شرکت مخابرات بهرهمند هستند.

IMG12143775

وضعیت بهداشتی بشاگرد نیازمند ساماندهی است

رئیس شورای اسلامی شهرستان بشاگرد با بیان اینکه وضعیت بهداشتی شهرستان اگرچه نسبت به گذشته پیشرفت داشته است،اظهار داشت: کمبودهای موجود در این بخش باید با سرعت بیشتری جبران شود.

وی بیان داشت: شهرستان بشاگرد با داشتن یک بیمارستان ۹۶ تختخوابی هنوز از وجود پزشک متخصص محروم است و تنها  دو پزشک عمومی هم وظیفه ویزیت و هم اداره کردن این بیمارستان را برعهده دارند.

جعفری با اشاره به مشکلات حوزه سلامت افزود:مردم شهرستان بشاگرد مجبورند برای درمان  و دریافت خدمات درمانی با طی مسافت طولانی و البته خطرات ناشی از جاده نامناسب ارتباطی خود را به شهرستان میناب رسانده و از خدمات بیمارستان میناب استفاده کنند.

عضو شورای اسلامی شهر گوهران ادامه داد: کسانی که برای درمان به میناب مراجعه می‌کنند برخلاف سختی و هزینه سفر  باید روزها بدون هیچ پناهگاهی در میناب سر در گم بمانند تا بیمار آنها پس طی مراحل درمان ترخیص و به شهرخود بازگردند.

وی افزود: این در حالی است که دانشگاه علوم پزشکی می‌تواند با ارسال پزشک متخصص به این شهرستان مردم این شهرستان را از این خدمات بهره‌مند سازد.

مشکلات قضایی بشاگردی‌ها در جاسک باید برطرف شود

جعفری بر ضرورت استقرار دستگاه قضا در شهرستان بشاگرد تاکید کرد و بیان داشت: در هر شهرستانی وجود یک دستگاه قضایی الزامی است که مردم آن برای پیگیری و رسیدگی و پرداختن به شکایات خود به جهت احقاق حقوق به آن مراجعه کنند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان بشاگرد گفت:گرچه در این شهرستان کلانتری و شورای حل اختلاف فعال شده است  اما این دستگاه ها نمی توانند جای یک دستگاه قضائی و یا دادگاه را بگیرند و برای پیگیری های پرونده های قضایی نیازمند استقرار دادگستری است.

وی ادامه داد: مردم شهرستان بشاگرد برای حل مشکلات قضایی خود باید به میناب یا شهرستان جاسک مراجعه کنند که با معطلی های زیاد از  شکایت  منصرف می شوند و حتی در بعضی از مواقع به دلیل نبود امکانات قضایی در شهرستان این درگیری ها منجر به در گیری های قومی و قبیله ای نیز می شود.

جعفری با اشاره به استقرار یک شعبه دادگستری برای حل و فصل مشکلات قضایی بشاگرد در شهرستان جاسک افزود:این در حالی است که بشاگرد و جاسک کیلومترها با هم فاصله دارند و رفت و آمد مردم به این شهرستان بسیار سخت است.

عضو شورای اسلامی شهر گوهران تاکید داشت:مگر نه اینکه یک شهرستان باید همه ادارات را در داخل خود داشته باشد، پس در نظر گرفتن یک شعبه دادگستری برای مردم بشاگرد آن هم در شهرستان جاسک چه معنایی دارد؟

بشاگرد نیازمند تدبیرمسئولان در دولت

وی در ادامه اظهار داشت:مردم شهرستان بشاگرد به دلیل نداشتن امکانات رفاهی باید برای انجام اموری که در شهرستان خود قادر به انجام  آنها نیستند به شهرهای میناب و حتی قلعه گنج دراستان کرمان مراجعه کنند.

جعفر جعفری با اشاره به ضرورت تدبیر مدیران ارشد استان برای تسهیل در روند زندگی ساکنان بشاگرد،افزود: از زمان شهرستان شدن بشاگرد ۹ سال گذشته و مطالبات مردم نیز تغییر کرده و نیازمند توجه بیشتر است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان بشاگرد تصریح کرد:مردم ولایت مدار بشاگرد که در همه عرصه‌های کشور همانند همه هموطنان حضور چشم‌گیر دارند با وجود برآورده شدن مطالباتشان می‌توانند با انسجام و وحدت قوی برای پیشرفت شهرستان به صورت جدی اقدام کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به دور از انصاف نیست اگر بگوییم؛ فقر شدید فرهنگی و اقتصادی، درون ‎گرایی و انجام معاملات پایاپای، فقدان جاده ‎های آسفالته و قرار گرفتن در محاصره کوه ‎ها و بالاخره فاصله زیاد از مرکز استان ، باعث شده است منطقه محروم بشاگرد، در بن ‎بست انزوا و بی ‎توجهی کامل قرار گیرد

بشاگرد در انتظار تدبیر

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
شهرستان بشاگرد بالاترین نرخ بیکاری و محرومیت را در کشور دارد، شهرستانی که به لحاظ معدنی جزو غنی‌ترین شهرستان‌های استان به حساب می‌آید و مدیران استانی بارها بر این موضوع تاکید کرده‌اند.

 پس از انتشار آمار جنجال برانگیز حوزه اشتغالزایی و بیکاری، نرخ بیکاری ۳۹۷ شهر کشور اعلام شد که بر اساس آن، فاصله بیکاری در بین شهرهای کشور به ۴۸.۸ درصد رسید. همچنین بر اساس گزارش‌هایی كه از دبیرخانه‌ها و اتحادیه‌های كارگری رسیده هم اكنون بیشترین آمار بیكاری بین اقشار تحصیلكرده و جوان كشور حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد است.

بشاگرد؛ بیکارترین شهر کشور

بررسی آمارهای مربوط به ۳۹۷ شهرستان کشور نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در شهرستان بشاگرد به میزان ۵۳.۲ درصد و بالاترین نرخ بیکاری کشور است. این در حالی است که این شهرستان از منابع غنی معدنی بهره می برد.

شهرستان بشاگرد یکی از شهرستان‌های استان هرمزگان واقع در ایران است. شهرستان بشاگرد در سال ۱۳۸۷ تاسیس شده است. مرکز این شهرستان، شهر سردشت است. محدوده بشاگرد پیشتر بخشی از شهرستان جاسک در استان هرمزگان ایران بود؛ که در سال ۱۳۸۷ به شهرستان ارتقاء یافت. جمعیت شهرستان بشاگرد طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰، برابر با ۴۰،۰۰۷ نفر بوده‌است.

لزوم تدوین برنامه اکتشافات و بهره برداری از ذخایر معدنی بشاگرد

از آنجا که در این مناطق بیشترین استعداد کانی سازی در زون آمیزه رنگین تمرکز دارد مدارک و اسناد و گزارشهای مربوط به کانی سازی در این واحد مورد بررسی قرار گرفت. نمونه های اخذ شده در این بررسی ها آزمایشات شیمیایی، کانی شناختی به روشهای اشعه و مقاطع نازک و صیقلی انجام شد. مطالعات شناسائی اولیه استعداد بالقوه مناطق بشاگرد و شرق میناب نشان داد که علیرغم تصورات زمین شناسی قبلی در فلیش های مکران کانی سازیهائی صورت گرفته که بعضی از آنها مانند ورمیکولیت و تالک اهمیت بسیار زیادی دارد.

مطالعات در زونهای آمیزه رنگین بین تیک سیاه و رودان تا فاریاب نیز نشان داد که زون آمیزه رنگین از دیدگاه کانی سازی منگنز، ترمولیت، آهک های پلاژیک و احتمالا کرومیت و کریزوتیل واجد اهمیت است. از کل مطالعات چنین نتیجه گرفته شد که در کوهستانهای بشاگرد بین سندرک و انگهران منطقه اطراف دره پهن از نظر کانی سازی ورمیکولیت، تالک، گوگرد اهمیت بسیار فراوانی دارد.

این نواحی شرقی و جنوب شرق استان را شامل شده و از سمت غرب به گسل میناب محدود می‌گردد. این ناحیه شامل رسوبات حاصل از جریانهای آشفته و سنگهای آتشفشانی و رسوبات نواحی عمیق (پلاژیك) دریائی، قطعات بزرگ تكتونیكی، سنگها اولترابازیك و ریفهای آهكی مرجانی بوده و به طور كلی جزئی از كمربند افیولیتی آلپ، هیمالیا است.

اندیسهای موجود معدنی شناخته شده شامل كرومیت، آزبست و منیزیت است كه ذخائر عمده كرومیت در منطقه رودان و بشاگرد است. ذخایر منیزیت قابل توجهی شناسائی نگردیده است. معادن كرومیت فاریاب در ذخیره بیشتری نسبت به كرومیتهای سایر نقاط ایران است كه با احداث پالایشگاه، فروكروم آبادان میزان استخراج كرومیت از معادن مذكور افزایش چشمگیری داشته و علاوه بر تأمین مواد اولیه پالایشگاه، سالانه حدود ۳۰۰-۲۵۰ هزار تن نیز به كشورهای چین و ژاپن صادر می‌شود كه از این طریق ارز قابل توجهی وارد كشور می‌گردد. در شمال شرق میناب، راهدار و بشاكرد نیز پتانسیل‌هائی از كرومیت شناسائی شده است.

اندیسهائی از آن در مناط كوه شاه احمدی و بشاگرد كشف گردده است و طی سال ۷۴ شركت معادن فاریاب جهت تأمین بخشی از خوراك پالایشگاه آبادان اقدام به پی‌جوئی. اكتشافات و اخذ ۱۰ فقره موافقت نامه اصولی جهت اكتشاف منگنز در این مناطق نموده است. همچنین مصرف عمده تالک در صنعت پر كننده‌ها و لوازم بهداشتی م‌باشد. اندیسهائی از آن تا كنون در منطقه بشاگرد (در پهن) شناسائی گردیده است. در مورد اسمكتیت منابع آن در بشاگرد غربی شناسائی شده است. مصرف عمده آن در صنعت نفت، لوازم بهداشتی، تصفیه آب، مصارف داروئی، پر كننده‌ها، بی‌رنگ كننده‌ها و جذب كننده‌ها است.

سنگهای تزئینی و نما اندیس‌های شناخته شده آن در خمینی شهر بشاگرد و منطقه كوه شاه‌احمدی و رودان قرار دارند. كه طی سال ۷۴ این اداره كل در منطقه خیرآباد رودان اقدام به اكتشاف مقدماتی در قالب طرح اكتشاف مقدماتی سنگهای تزئینی نموده است.

رئیس شورای اسلامی بشاگرد با بیان اینکه مردم بشاگرد چشم امید به تدبیر مسئولان دولت اعتدال دوخته اند که با کلید طلایی خود قفل های بزرگ بیکاری را باز کند، گفت: شهرستان بشاگرد با داشتن ۱۴ معدن ثبت شده رتبه اول بیکاری را در کشور دارد.

خلیل نوری پور در گفتگو یی ضمن تشکر از استاندار هرمزگان که اولین سفر شهرستانی خود را به این شهرستان اختصاص داده است، گفت: با اعلام مرکز آمار ایران در مورد نرخ بیکاری ۵۳ درصدی در شهرستان بشاگرد، موج نگرانی های زیادی را برای جوانان و خانواده ها ایجاد کرده است.

معدن سنگ

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۴ معدن ثبت شده در این شهرستان وجود داشته که هنوز به بهره برداری نرسیده اند، از مسئولان امر خواست جهت برخورداری مردم شهرستان بشاگرد از این موهبت الهی، از ظرفیتهای مردمی و منابع انسانی کار آمد این شهرستان در قالب تشکیل تعاونی ها و همچنین استخراج معادن استفاده شود.

به گفته وی، این معادن عموما از جنس کرومیت، منگنر و مس هستند که در روستاها و شهرهای توابع نظیر حسین آباد، برکهنک، دستگرد، درجک، شه بابک، جگدان، سردشت، بند بارک، گوهر کوه، بیخ کهنو قرار دارند.

فرماندار بشاگرد گفت: معادن منگنز و کرومیت در این شهرستان وجود دارد که با بهره برداری از این معادن شاهد کاهش نرخ ۵۴ درصدی بیکاری در شهرستان خواهیم بود وتحولی بزرگ در بحث اشتغال ایجاد می شود.

محمد اسفندیاری در نشست شورای اشتغال شهرستان افزود: معدن منگنز در روستاهای درکاه، سهران و جگدان و کرومیت در روستاهای درگز و ذهبدی منطقه بشاگرد قرار دارند که برای بهره برداری و استخراج آن توسط صنعت، معدن وتجارت استان به مزایده گذاشته شد.

بخش خصوصی در آزاد کردن ظرفیت معادن بشاگرد وارد عمل شود

ابوالقاسم جراره عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو یی در پاسخ به این سؤال که به طور مشخص درباره شهرستان بشاگرد که دارای ظرفیت‌های معدنی بالایی است اما بیشترین درصد بیکاری را در استان دارد چه تدبیری اندیشیده خواهد شد، گفت: ما در شرایط فعلی ۱۴ معدن ثبت‌شده را در بشاگرد داریم اما علی‌رغم وجود این معادن، بر اساس آمار اعلام‌شده، نرخ بیکاری در شهرستان بشاگرد بیش از ۵۰ درصد است.

وی با بیان اینکه با وجود این ظرفیت معدنی، آوازه شهرستان بشاگرد به لحاظ محرومیت یک آوازه ملی است اظهار داشت: معادن گرانبهایی از جمله کرومیت، منگنز و مس در این شهرستان وجود دارد اما متأسفانه مورد توجه قرار نگرفته است.

این نماینده مجلس در ادامه اظهار داشت: نیاز است که بخش خصوصی ما در این حوزه وارد شود و کمک کند. این می‌تواند به کاهش بیکاری بالای ۵۰ درصدی که در این شهرستان وجود دارد کمک کند./ب نقل از مهر

 

آغاز رزمایش بیت المقدس درشهرستان بشاگرد

امروز پنجشنبه ۱/۱۲/۱۳۹۲ رزمایش بیت المقدس درسردشت مرکز شهرستان بشاگرد اغاز شد. این رزمایش که در دوگردان الزهرا وبیت المقدس ودر حدود ۵۰۰ نفر ازنیروهای بسیجی سراسر بشاگرد اغاز شده است تافردا جمعه مورخ ۲/۱۲/۱۳۹۲ ادامه دارد .هدف این رزمایش گزینش واموزش نیروها وهمچنین اموزش نیروها از نظر تاکتیکی می باشد .این رزمایش  زیرنظر سپاه به فرماندهی سرگرد سلیمانی برگزار میشود

شرق هرمزگان هنوز نا امن است

در شرق هرمزگان اتفاق افتاد
مفقود شدن یکی از کارکنان پروژه انتقال آب جگین به بشاگرد

یکی از کارکنان شرکت پروژه انتقال آب سد جگین به شهرستان بشاگرد در شرق هرمزگان از دیروز تاکنون مفقود شده است.

 

محمد شریفی، رئیس شرکت پروژه انتقال آب از سد جگین به شهرستان بشاگرد امروز در گفت‌وگو یی اظهار داشت از دیروز یکی از همکاران ما به نام مهندس علی اکبر علم‌الهدی مفقود شده است و تاکنون هیچ خبری از مهندس علم‌الهدی در دست نیست.

وی با بیان اینکه محل پروژه در یکی از مسیرهای انحرافی واقع در منطقه نَخکو واقع شده است، از رد خودروی نامبرده مشخص است که وی از مسیر خارج شده است.

به گفته شریفی، در کنار رد خودرو، رد چند موتورسیکلت نیز دیده می‌شود که گویا خودرو را همراهی کرده‌اند.

وی ادامه داد: مفقودی این مهندس از همان دیروز به نیروی انتظامی اعلام شده است که آنها در محل حضور یافته و مورد را صورت جلسه کرده‌اند.

وی گفت: تاکنون هیچ عملی در خصوص یافتن سرنخی از مهندس علم الهدی احساس نشده است و گوشی تلفن همراه وی نیز خاموش است.

شریفی اضافه کرد: از دیروز تاکنون با کمک نیروی‌های مردمی نیز این موضوع دنبال شده است.

باتوجه به اینکه این برادران زحمتکش در امر سد سازی وهمچنین ابرسانی به روستاهای اطراف زحمات زیادی رادراین منطقه میکشند .و اینکه این منطقه هنوز از وجود اشرار ناامن است امیدوارم که برادان انتظامی باهمکاری اهالی محل وهمچنین شرکت اب وفاضلاب یرای پیدانمودن این مهندس زحمتکش  دریغ ننمایند وهمچنین با عاملان ای کار هم با اشد مجازات بر خورد نمایند .

سبد کالاوتحقیرکرامت انسانی

سبد کالایی سبب تحقیر و افول کرامت انسانی.

انتشار تصاویر و فیلمهایی از صحنه های زشت و مشمئزکننده خلق شده توسط مردم درصفهای توزیع سبد در جراید و رسانه های تصویری، تصوری بسیار بد را در بین مردمان جهان خلق کرده و متأسفانه آنان را به این نتیجه می رساند که اعمال تحریم ها بر علیه کشورمان مؤثر بوده و شاید همین موضوع آزمونی باشد برای اعمال تحریم های احتمالی دیگر از سوی قدرتهای بزرگ جهانی .

طی روزهای گذشته یکی از وعده های چند ماه پیش دولت دکتر روحانی یعنی برنامه توزیع کالاهای یارانه ای بدون پرداخت وجه به ارزش ریالی حدود ۹۰ هزار تومان محقق گردید و از صبح روز یکشنبه 13 بهمن ماه کار توزیع کالاهای مشمول این طرح یعنی روغن نباتی ، گوشت مرغ ، شکر ، پنیر ، تخم مرغ و برنج از طریق فروشگاهها و  مراکز عرضه شروع گردید. صرف نظر از حرف و حدیثهایی که در خصوص مشمولین دریافت این سبد حمایتی طی روزهای اخیر بر زبانها افتاده و با واكنشهاي متفاوتي از سوي مردم و مسئولين روبرو شده است اما آنچه که مهم است اینکه با تحقق این وعده ، هزاران نفر از هموطنان بي توجه به اينكه مشمول يا عدم مشمول دريافت سبد كالايي مي باشند از اولین ساعات بامداد سیزدهم بهمن ماه با حضور در مقابل مکانهای توزیع سبد کالایی ، صفهایی به درازای چند ده تا چند صد متر و در چندین ردیف تشکیل دادند و همین موضوع مسائل و مشکلات بیشماری را به بار آورد.

هجوم مردم به سمت مراکز توزیع کالا از اولين ساعات بامداد روزها و شبهای سوزناک و یخبندان زمستانی که چنین سرمایی در طول سه دهه گذشته بی سابقه بوده استتشکیل صفهای طویل و چند ردیفه ، بروز درگیریهای لفظی و فیزیکی که در خود تهران منجر به فوت دو نفر و زخمی شدن چند نفر و کتک کاری چندین نفر اعم از زن و مرد در نقاط مختلف کشور گردیده است ، پایین آمدن آستانه تحمل مردم و عدم رعایت نوبت در صفهای دریافت سبدکالایی ، استفاده از الفاظ رکیک و سخیف از سوی برخی افراد ، کشف حجاب زنان به علت ازدهام جمعیت و عدم رعایت مسائل شرعی و اخلاقی ، وارد آوردن خسارت به دربها و تأسیسات مراکز عرضه سبد کالایی که منجر به حضور و مداخله نیروی انتظامی و حتی نیروهای امنیتی در این مراکز و استفاده از باتوم برای ایجاد نظم و آرامش را به همراه داشته است ، شروع دوباره فعالیت دلالان و واسطه گران و کلاهبرداران در اطراف مراکز توزیع ، بی حرمتی و خدشه دار شدن شأن و کرامت انسانی ، سرقت ، دزدی و کیف زنی در صفهای توزیع کالا تنها بخشی از مواردی است که در طی چند روز گذشته شاهد چنین صحنه هایی بودیم و این در شرایطی اتفاق می افتد که بازرسان وزارت صنعت معدن و تجارت ، بازرسان اتحادیه های صنفی و همچنین کارکنان اتحادیه های تعاونی مصرف و فروشگاههای زنجیره ای رفاه ، اتکا و شهروند بر امر توزیع این کالاها نظارت می کنند.
بدون شک خلق چنین مواردی اذهان جهانیان را به این سمت و سو می کشاند که فقر و فلاکت آنچنان بر جامعه ایران (کشور خوابیده بر روی اقیانوسی از ثروت عظیم نفتی و منابع طبیعی با ارزش ) مستولی گشته که حتی حاضرند به خاطر یک سبد کالایی به ارزش ۳۰ دلار نه تنها مرزهای اخلاقی و کرامت انسانی را زیر پا بگذارند که حتی حاضرند جان خویش را نیز از دست بدهند . تصاویری که به هیچ وجه برازنده ملت ایران در این عصر نمی باشد .

جای تأسف و تأمل آنجاست که ارزش ریالی و حتی حجم این کالاها بدان حد نیست که بتواند از عهده تأمين یک ماهه معیشت خانواده چهارنفری برآید و ارزش آن را داشته باشد که مردم با تحمل سرمای ۲۰ درجه زیر صفر زمستانی به این کالاها دست یابند ، آنهم در شرایطی که با وجود حاكم بودن گرانی و تورم در فضاي اقتصادي كشور ، همه این کالاها به وفور در بازار وجود دارند و کمبودی از این بابت مشاهده نمیشود. این هجوم و حمله مردم به مراکز توزیع که شاید ناشی از بی اعتمادی مردم به دولت و یا مراکز توزیع می باشد آنچنان است که گویی عنقریبا" قحطی تمامی نقاط کشور و حتي جهان را درخواهد نوردید و مردم را با مشکلات بسیاری مواجه خواهد نمود.

نظر شما چیست؟

 



بارش برف دربشاگرد

سلام دوستان:

طبق خبرهای رسیده از منبع خبری ازشهرستان بشاگرد بارش برف درشب گذشته ارتفاعات کوه محراب وروستای ناشکی  به همسایگی روستاهای بشنو ودرشهرازتوابع بخش گوهران  راسفید پوش کرد.این بارش برف درحالی بود که نیمه شب گذشته بارشهای باران پراکنده همراه بارعدوبرق در اغلب روستاها  شرو ع به بارش کرده بود که در ارتفاعات  کوهای بلند محراب  به همراه برف بود این بارش موجب خوشحالی اهالی روستاهای اطراف شد. 

الله اکبر. الله اکبر. الله اکبر

 

                

 
یوم الله ۲۲بهمن
امشب بانگ الله اکبر برآسمان کشورمان طنین انداز میشود .یوم الله ۲۲ بهمن وسالروزپیروزی انقلاب اسلامی .امشب فریادالله  اکبر از طرف مردم انقلابی کشورمان براسمان کشور طنین انداز میشود ویاد وخاطر مردم عزیز را درطول دستاوردهای انقلاب وپیروزی مردم زنده میکند

باز هم زلزله در بشاگرد

زلزله ۵/۵ ریشتری امروز یکشنبه ۱۳/۱۱/۹۲

حدود ساعت ۶ بعداز ظهر شهرستان بشاگرد را مجددا لرزاند. از انجایی که مدتی از زلزله  ماههای  قبل بشاگرد میگذرد  درحالی که مردم خاطره زلزله قبلی را به فراموشی می سپردند بار دیگر بشاگرد را لرزاند تا ترس وحشت  دوباره بین مردم ایجاد شود .از خسارات به وجود امده تا کنون خبری از منابع خبری گزارش نشده است ولی طی تماسهای که مردم از اطراف داشتند حوالی بخش مرکزی گوهران یک زخمی گزارش شده است که از صحت این خبر چیزی منعکس نشده است برق وتلفن بعضی از روستا ها قطع شده است وبعضی از روستاها درتاریکی بسر میبرند که این مشکل درکوتا مدت  برطرف خواهد شد. ضمن اینکه از لحظه زلزله تاحال چندین پس لرزه گزارش شده است ومردم دربیرون ازخانه هایشان شب سردی رادراین شب زمستانی به سر میبرند .