الهم عجل لولیک الفرج

 

طلوع بشاگرد

درمحمدنظری

اللهم عجل لولیک الفرج

-----------------------

جهت تعجیل درفرج  آقا   امام   

زمان  (عج)

 

صلوات

 

 

طلوع بشاگرد

شهرستان بشاگرد نیاز به راهدارخانه دارد

حسن باقری ریس شورای اسلامی شهرستان بشاگرد گفت: راهداری شهرستان بشاگرد با سه لودر وسه گریدر فرسوده که عمر آن‌ها بیش از سی سال می‌رسد نیاز به بازسازی و احداث راهدارخانه‌های جدید در مناطق مختلف است.

او گفت:شهرستان بشاگرد دارای روستا‌های پراکنده است که با کوچکترین بارندگی راه‌های ارتباطی با مرکز شهرستان مسدود و قطع می‌شود.

دبیر مجمع مطالبه گران شهرستان بشاگرد گفت: یکی از مصوبات سفر دو سال پیش ریاست محترم جمهوری به استان هرمزگان احداث سه راهدار خانه وچندین دستگاه راهسازی که متاسفانه باگذشت دوسال از این مصوبه اجرایی نشده است.

ماشین‌آلات یک طرح سرمایه‌گذاری توسعه‌محور در بشاگرد به آتش کشیده شد

فرماندار: ماشین‌آلات یک طرح سرمایه‌گذاری توسعه‌محور در بشاگرد به آتش کشیده شد

فرماندار بشاگرد گفت: ماشین‌آلات شرکت سرمایه‌گذار طرح توسعه‌ای در دشت پلپلک این شهرستان برای دومین بار توسط افراد ناشناس به آتش کشیده شد، افرادی مخالف پیشرفت این منطقه هستند که توسط نیروهای امنیتی شناسایی خواهند شد.

یعقوب دادعلیزاده افزود: با توجه به اطلاعات داده شده درخصوص این طرح به اهالی و همچنین صحبت‌ها و حمایت‌های ریش سفیدان و معتمدان شهرستان، کسی انتظار تکرار این رخداد را نداشت.

وی ادامه داد: زمین‌های مورد نظر برای طرح توسعه‌ای بشاگرد متعلق به افرادی که اقدام به آتش زدن ماشین‌آلات شرکت سرمایه‌گذار کرده‌اند نبوده و درخصوص آب هم صحبت‌ها و توافق‌های لازم انجام شده است

فرماندار بشاگرد اضافه کرد: مستثنیات زمین‌ها هم از زمین‌های اختصاص یافته به طرح توسعه‌ای خارج شده است و با توجه به اقدام‌ها و آگاهی‌های داده شده علت آتش زدن ماشین‌آلات مشخص نیست.

دادعلیزاده تصریح کرد: افرادی که با اطلاع از حضور نداشتن نیروهای انتظامی و امنیتی اقدام به آتش زدن ماشین‌آلات شرکت سرمایه‌گذار کرده‌اند جلوی توسعه ۲ شهرستان جاسک و بشاگرد را گرفته‌اند و نمی‌دانیم چه دست‌هایی پشت این ماجراها قرار دارد.

وی اضافه کرد: نیروی انتظامی و امنیتی درحال بررسی زوایای مختلف این موضوع هستند و اطلاع رسانی لازم را انجام خواهند داد.

​با سفر به گوهران بشاگرد به دوران ساسانیان برگردید

گوهران از نظر جاذبه های گردشگری غنی و مورد توجه است. قدمت منطقه به دوران قبل از اسلام برمی گردد.

با سفر به گوهران بشاگرد به دوران ساسانیان برگردید

به گزارش سلاتم نو به نقل از تریپ یارگوهران در شهرستان بشاگرد استان هرمزگان یکی از مراکز گردشگری هرمزگان شناخته می شود و می توانید با سفر به این منطقه از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی آن لذت ببرید. جاذبه های گردشگری گوهران بی شمار است از جمله قلعه، قبرستان دوره ساسانی، آبشار و سایر مناطق دیدنی که لحظه های ناب را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

بشاگرد در گذشته‌ به شش «ولایت» تقسیم شده بود و همه از سیف ‌الله خان که قلعه مرکزی انگهران (گوهران امروزی) را در تصرف داشت اطاعت می ‌کردند. در ۱۳۱۶ شمسی جهانگردان، انگهران را شامل صد کلبه حصیری و جمعیت دهستان را به هشت هزار خانوار توصیف کرده‌ اند. در ۱۳۳۵ شمسی انگهران (گوهران فعلی) اقامتگاه شاهوردی خان از نبیره ‌های الله وردیخان پدر سیف ‌الله خان بود. در آن زمان قلعه انگهران ویران بوده و کلبه‌ های مدور مخصوصی در منطقه وجود داشته است. لازم به ذکر است نام روستا در تاریخ ۱۳۷۵/۶/۲۶ خورشیدی از انگهران به گوهران تغییر یافت. گوهران به وسیلهٔ جاده گشمیران - گوهران به شهر قلعه گنج ارتباط دارد، این جاده توسط اداره کل راه و ترابری جنوب استان کرمان (مستقر در جیرفت) در حال ساخت و بهسازی است. این منطقه به لحاظ مناطق گردشگری مورد توجه است که شما را با برخی از آنها آشنا می کنیم.

 

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/2988/22.jpg

 

قلعه الله وردی خان گوهران

قلعه الله وردی خان در شهر گوهران و در ۲۰ کیلومتری مرکز شهرستان بشاگرد (شهر سردشت) قرار دارد. قدمت قلعه الله وردی خان به زمان قاجار بر می گردد و به همراه سایر بناهای تاریخی شهر گوهران در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. قلعه الله وردی خان تنها یکی از بناهای تاریخی گوهران است، اغلب آثارتاریخی شهر گوهران در داخل شهر قرار دارند. این قلعه که بر فراز تپه ای به دست معماران بومی از روستای پاهتک ساخته شده دارای یک حسینیه و مسجد نیز میباشد. از آنجا که گوهران در گذشته همواره مورد هجوم  دشمنان قرار میگرفته خوانین گوهران دستور ساخت این بنای مستحکم را دادند تا بتوانند از خود و شهرشان دفاع کنند . این بنا کار برد نظامی داشته و سه ضلع ان پرتگاه بوده و در ضلع دیگر آن خندق بزرگی با عمق شصت متر کنده شده بود تا از ورود دشمن به داخل قلعه جلوگیری شود و تنها راه ورد به قلعه ضلع شرقی آنبوده است. یکی از عجایب این بنا در آن زمان وجود یک چاه عمیق بیش از دویست متر بوده که از داخل قلعه تا عمق رود خانه حفر کرده بودند تا آب آشامیدنی قلعه را تامین کنند. این قلعه به دو قسمت محل زندگی خان و محل زندگی سربازان تشکیل شده است. ملات و مصالح به کار رفته در این بنا ملات گل وسنگ است. 

 

آبشار آویشن

آبشار شهرشیب یا آویشن یکی از زیبا ترین و مرتفع‌ ترین آبشارهای شهرستان بشاگرد است. این آبشار در روستای شهرشیب واقع شده است، موقعیت طبیعی روستای شهرشیب دره ای است و رودخانه فصلی انگهران از مجاورت جنوب آبادی عبور می‌ کند. کوه اشک دربتن با ارتفاع ۱۱۵۰ متر در یک و نیم متری شمال و شمال شرق و کوه آویشن با ارتفاع ۱۱۰۶ متر در یک و نیم متری شرق آبادی واقع شده اند. در منطقه بشاگرد به اکثر محل هایی که باغ باشد، شهر اطلاق می‌ شود و موقعیت آبادی دره ای و دارای شیب است، لذا نام آبادی به شهرشیب معروف شده است. این آبشار تقریبا ۲۰متر ارتفاع دارد و هرسال گردشگران زیادی را بخود جذب می‌ کند، “روستای شهرشیب” در بخش گوهران شهرستان بشاگرد و در ۲۵ کیلومتری شهر سردشت قرار دارد. ابشار آویشن جزو معروف ترین و بزرگ ترین آبشار های چشمه ای بشاگرد محسوب میشود که در نزدیکی شهر گوهران و مجاورت روستای شهرشیب قرر گرفته است نام آبشار آویشن بر گرفته از نام کوهی که در آنجا قرار دارد گرفته شده است شاید تا چند سال پیش خیلی ها اسم این آبشار  را نشنیده بودند و در نتیجه آبشار آویشن یکی از مناطق طبیعی بکر گوهران محسوب میشود. فاصله گوهران تا آبشار آویشن حدود هشت کیلومتر میباشد. برای افرادی که به طبیعت گردی و پیاده روی در دل طبیعت علاقه دارند آبشار آویشن یک گزینه عالی است. از دیگر ویژگی های خاص این آیشار باید به دیواره صخره ای آن اشاره کرد. هوای این منطقه حتی در گرمترین زمان سال هم خنک است.

 

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/2988/goharan-2.jpg

 

رودخانه گوهران (انگهران)

یکی دیگر از جاذبه هایی که بر زیبایی بشاگرد افزوده است وجود رودخانه های فصلی، دائمی، پرآب و زیبا است، که هر سال پذیرای گردشگران زیادی مخصوصا در ایام نوروز می باشد. بسیاری از مسافران در سفر به بشاگرد، چند ساعتی را در کنار رودخانه های این شهرستان می گذرانند و از طبیعت آن لذت می برند. رودخانه گوهران یکی از مهم ترین روخانه های شهرستان بشاگرد است که در مسیر شمال غربی بشاگرد از رشته کوه های بزرگ و چشمه های پر آب منطقه درابسر سرچشمه می گیرد.این رودخانه به علت اینکه از کنار شهر گوهران می گذرد و از گذشته به زبان و گویش محلی بشاگردی انگهران (نام قدیمی گوهران) نامیده می شود. این رودخانه در اکثر ماه های سال پرآب است. در کنار رود خانه یک پارک جنگلی زیبا هم وجود دارد. مسیر رودخانه  بسیار کوچک و یک جریان بسیار تند و سیلابی دارد. طول این رود خانه ۱۲۰ کیلومتر است که از کنار روستا های زیادی عبور میکند و آخر به دریاچه سد جگین منتهی میشود.

سد سهران در چهل کیلومتری گوهران

این منطقه زیبا و دیدنی در ۶۰ کیلومتری شهر سردشت واقع شده و سد بر روی تنگه سهران و در کنار روستاهای موردن و بند بارک در بخش گوهران شهرستان بشاگرد ساخته شده است. منطقه بکر سد سهران به دلیل دارا بودن آب و هوای مساعد و بهاری مکانی مناسب برای پیاده روی، برگزاری اردوهای یک روزه سیاحتی، صعود به ارتفاعات نزدیک سد سهران، ماهیگیری و قایقرانی است. این مکان علاوه بر ایام نوروز و تابستان در روزهای تعطیل نیز شاهد حضور جمع زیادی از خانواده ها است که استفاده از این فضای مناسب برای ایجاد نشاط و روحیه را انتخاب می کنند و پوشش گیاهی و نی زارهای زیبا در کنار دریاچه سد بازدید گردشگران و مسافران را چند برابر کرده است. ارتفاع سد سهران از پی ۲۰ متر می باشد. زمینه ماهیگیری برای مسافرانی که قلاب و وسایل ماهیگیری به همراه دارند در این سد آماده است و مسافران می توانند بعنوان ورزش و تفریح در مکان سد سهران به ماهیگیری بپردازند و ماهی های سردسیری همچون قزل آلا و کپور پرورشی را صید کنند.

 

با سفر به گوهران بشاگرد به دوران ساسانیان برگردید

 

گورستان سرای هفت دختران

قبرستان سرای هفت دختران که با شماره ۱۷۳۶۸ در تاریخ  ۲۵ فروردین ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده متعلق به دوره ساسانی و صدر اسلام است. این گورستان مربوط به مهاجران خارجی یکی از ایالات روسیه به نام باشقیرستان میباشد که در ان زمان به گوهران مهاجرت کرده بودند. مصالح مصرفی در این گورستان از سنگ است. این گورستان به صورت طبقه ای ساخته شده است.

سد شهید ذاکر جعفری (کمک کاهکن)

بعضی از سد ها نه در جاده های بین راهی که در دل جنگل و کوه قرار گرفته اند و سد شهید ذاکر جعفری یکی از آنهاست. این سد بیشتر به اسم منطقه ای که قرار گرفته یعنی کمک کاهکن شناخته میشود. دریاچه سد شهید ذاکر جعفری در دو کیلومتری روستای کاهکن و هفت کیلومتری از شهر گوهران قرار دارد و فاصله آن از جاده اصلی گوهران به قلعه گنج حدود پنج کیلومتر است. جنگل و سکوت و رخوت حاکم  بر آن بی نظیر است، بوی چوب و درخت بومی آن منطقه که جگ نام دارد و صدای پرندگان و گذر بزهای کوهی در اطراف دریاچه سد لحظاتی پرخاطره و پر از آرامش به ارمغان می آورد. ماهیگیری و شنا از تفریحات رایج در این منطقه است.

قبرستان های خانوادگی گوهران

در بشاگرد هر طبقه از شآن واحترام خاص خود برخوردر است. در بشاگرد از جمله گوهران قبرستان هایی به صورت دایره ای شکل است که هر دایره متعلق به خانواد ای است که نوع طبقه بندی اجتماعی را مشخص میکند. سنگهای قبرستان را با چنان ظرافتی میتراشیدند که درز های میانشان با چشم قابل تشخیص نبوده است.

قدردانی از خانواده قرآنی بشاگردی

قدردانی از خانواده قرآنی بشاگردی

فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه در سفر به شهرستان بشاگرد از خانواده‌ای که توانسته بود هفت فرزند خود را حافظ قرآن کند، قدردانی کرد. منطقه یکم نیروی دریایی سپاه؛ سردار غلامشاهی در نشست با فعالان و حافظان قرآنی مؤسسه فرهنگی - قرآنی بیت الزهراء شهرستان بشاگرد گفت: تربیت فرزندان بر اساس تعالیم قرآن و ترویج فرهنگ قرآنی و آموزه‌های دینی می‌تواند تهدیدات نرم دشمنان انقلاب را خنثی کند.
در این دیدار از همه حافظان قرآن این مؤسسه قدردانی شد.

دو ورزشکار و دو مربی از شهرستان بشاگرد وارد اردوی تیم ملی ووشو شدند.

عملی شدن وعده رئیس فدراسیون ووشو/ جوانان بشاگردی در اردوی تیم ملی

میر صدیقی رئیس فدراسیون ووشو سال گذشته در سفر به بشاگرد ضمن دیداری صمیمی با ووشوکاران، از این منطقه به‌عنوان قلب تپنده ووشوی ایران یاد کرد. وی در این سفر به جوانان بشاگردی در روستای دوگنویر قول داد که به محض فراهم شدن شرایط و برپایی اردوهای تیم ملی، دو مربی و دو ورزشکار این منطقه را یک هفته به اردوی تیم ملی ووشو دعوت کند. وعده رئیس فدراسیون ووشو عملیاتی شد و دو ورزشکار و دو مربی از بشاگرد وارد اردوی تیم ملی ووشو اعزامی به بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو شدند. این دو ورزشکار و دو مربی طی یک هفته حضور خود در اردوی تیم ملی ووشو، در کنار قهرمانان جهان و بازی‌های آسیایی و زیر نظر امیر اوجاقی و علی دهقان، مربیان تیم ملی تمرین خواهند کرد.

دفاع مقدس یک پدیده عقلایی بود

دفاع مقدس یک پدیده عقلایی بود/ تکمیل پوشش اینترنت مناطق باقیمانده در بشاگرد ضروری است

.حجت الاسلام حسین غلامی اظهار داشت: بیان رهبر معظم انقلاب گویای این است که دفاع مقدس علاوه بر اینکه یکی از منابع غنی معرفتی است و باید از این مکتب متعالی درس‌های بزرگی بگیریم، می‌بایست از این محتوای فاخر معرفتی نیز صیانت و محافظت نماییم.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم این نکته را چنین یادآور می‌شوند که برای برداشتن گام‌های استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغ‌ها به‌جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت. دشمنان انقلاب با انگیزه‌ای قوی، تحریف و دروغ‌پردازی درباره‌ی گذشته و حتّی زمان حال را دنبال می‌کنند و از پول و همه‌ی ابزارها برای آن بهره می‌گیرند. رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند؛ حقیقت را از دشمن و پیاده‌نظامش نمی‌توان شنید.

غلامی بیان داشت: مسئله دفاع مقدس یک پدیده عقلایی و یکی از عقلانی‌ترین حرکات ملت ایران بود و تحریف‌ها را در این مورد بایستی مراقب بود. 

خطیب نماز جمعه بشاگرد افزود: در باب دفاع مقدس کوتاهی کرده‌ایم، کارهای بسیار خوب و کارهای بسیار باارزشی انجام گرفته، اما در عین حال کم است؛ چون تحریف در کمین است، دست تحریف، این بخش پردرخشش تاریخ ما را ممکن است مخدوش کند.

نوعروسان گوهران بشاگرد صاحب جهیزیه شدند

نوعروسان گوهران بشاگرد صاحب جهیزیه شدند

رئیس کمیته امداد گوهران از اهدای 30 سری جهیزیه به نوعروسان تحت حمایت این نهاد خبر داد. 

ابراهیم روشن رای عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بشاگرد اظهار داشت: در راستای ازدواج آسان زوج های جوان، کمیته امداد گوهران به 30 نوعروس تحت حمایت این نهاد جهیزیه کالا به ارزش 750 میلیون تومان اهدا کرد.

وی ارزش هر سری جهیزیه را 25 میلیون تومان عنوان کرد و افزود: هر سری جهیزیه شامل کالاهای اساسی که شامل یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی ، اجاق گاز و جاروبرقی می باشد که با کمک خیرین تامین شده است.

رئیس کمیته امداد گوهران ادامه داد: یک هزار و ۱۱۷ خانواده تحت حمایت کمیته امداد بخش گوهران شهرستان بشاگرد هستند.

افتتاح هنرستان وابسته به جهاد کشاورزی در شهرستان بشاگرد

با حضور دکتر حاجبی رئیس مركز تحقیقات کشاورزی هرمزگان، سالاري مدير جهادكشاورزي شهرستان بشاگرد ،قویدل معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان و جمعي ديگر از مسئولين بخش كشاورزي ، دومین هنرستان وابسته به جهاد کشاورزی در ٢٩ شهريورماه سالجاري در گوهران بشاگرد افتتاح شد . 

در اين نشست  حاجبی ضمن تقدير و تشكر از همه دست اندركاران اين رويداد بيان داشت : با توجه به اينكه شهرستان بشاگرد یکی از مناطق مستعد کشاورزی در مقیاس کوچک است ، می توان با ایجاد فضاهای آموزشی بهينه ، در راستاي تربیت کشاورزان آینده و ایجاداشتغال پایدار فعاليت نموده و شاهد تحولات مهم و مثبتي در این زمینه باشیم . 

 وي خاطرنشان كرد َ: از آنجا كه لازمه ی توسعه‌ اقتصادی بخش کشاورزی در شهرستان بشاگرد ، انجام آموزش مهارتی است ، اميداست در آینده با افزایش مهارتهای تخصصی در این بخش شاهد پیشرفت اقتصاد خانوارهای روستایی و شاغل در بخش کشاورزی باشیم . 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشاگرد با اشاره به اينكه هنرستان کشاورزی شهید ذاکر جعفری گوهران ، وابسته به جهاد کشاورزی است يادآورشد كه اين هنرستان فعالیت خود را با تعداد ۴۳ نفرهنرجو در رشته گیاهان داروئی آغاز كرده است .

گفتني است پس از پايان بحث و تبادل نظر بازدیدی از سایت الگویی کشت گیاهان دارویی توسط حاضرين درجلسه انجام شد.

فراخوان کاشت طلای سبز در بشاگرد/ احداث کارخانه‌ای در بشاگرد مزین به نام سردار دل‌ها

فراخوان کاشت طلای سبز در بشاگرد/ احداث کارخانه‌ای در بشاگرد مزین به نام سردار دل‌ها

فرمانده سپاه ناحیه بشاگرد گفت: کارخانه فرآوری ژل و پودر آلوئه‌ورا مزین به نام سردار دلها حاج قاسم سلیمانی در شهرستان بشاگرد راه‌اندازی گردیده است و این کارخانه جهت تامین مواد اولیه خود با انعقاد قرارداد تضمینی 10ساله با کشاورزان، حاضر به همکاری با آنان است.

سرهنگ محمد کاملی عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت: در راستای پاسخ به فرمان جهاد اقتصادی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و به‌منظور تحقق شعار سال مبنی بر پشتیبانی از تولید، کارخانه فرآوری ژل و پودر آلوئه‌ورا مزین به نام سردار دلها حاج قاسم سلیمانی در شهرستان بشاگرد راه‌اندازی گردیده است و این کارخانه جهت تامین مواد اولیه خود با انعقاد قرارداد تضمینی 10ساله با کشاورزان، حاضر به همکاری با آنان است.

وی افزود: فرماندهان پایگاه‌های حوزه‌های مقاومت بسیج آمادگی دارند تا راهنمایی لازم را در این خصوص با کشاورزان انجام دهند.

فرمانده سپاه ناحیه بشاگرد تصریح کرد: آلوئه‌ورا گیاهی اقتصادی است که با شرایط مناطق گرم انطباق دارد و هزار متر کاشت این گیاه می‌تواند سود بیش از ۵۰میلیون در سال را به ارمغان آورد که البته این سودآوری منوط به حضور فرآوری در منطقه است که بحمدالله این مهم با افتتاح کارخانه تخصصی شهید سلیمانی محقق گردیده است.

کاملی اعلام کرد: علاقمندان می توانند اطلاعات تکمیلی خود را در فضای مجازی به شماره 09359457724 مطرح و پاسخ دریافت کنند.

فرمانده سپاه ناحیه بشاگرد گفت: تمامی مراحل مشاوره در زمینه تولید این گیاه رایگان توسط متخصصین انجام می‌شود.

سرهنگ کاملی افزود: امروز جنگ اقتصادی یک واقعیت انکارناپذیر است و به فرمایش مقام معظم رهبری هر کس که در این عرصه  فعالیت می‌کند یک رزمنده و جهادگر است.

وی از عموم مردم و علاقمندان که دارای زمین و آب هستند دعوت نمود تا با ورود به عرصه این جهاد اقتصادی، گامی در راستای تحقق فرمایش ولی امر مسلمین و همچنین رفاه خانواده خود بردارند.