تحصیل دانش‌آموزان «کمدارک» در خانه استیجاری/خانه بهداشت نیازروستا

بشاگرد - روستای ۴۵۰ نفری «کمدارک» شهرستان بشاگرد محروم از داشتن یک مدرسه و خانه بهداشت است. دانش آموزان بعد از اتمام دوران ابتدایی ترک تحصیل می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر - گروه استان ها، روستای کمدارک شهرستان بشاگرد، یکی از روستاهای بخش مرکزی این شهرستان است که با جمعیت ۴۵۰ نفری آن هنوز هیچ مدرسه و خانه بهداشتی در آن وجود ندارد تا مردم آن در بدترین شرایط به زندگی بپردازند. این روستا هم‌جوار با روستای بلبل آباد و جکدان بشاگرد قرار دارد.

مردم این روستا باخبر ورود هر مسئولی از استان و کشور به شهرستان بشاگرد از خوشحالی سر از پا نمی‌شناسند و همچنان در انتظار آن هستند که مورد مهربانی دولت مردان دولت تدبیر وامید قرار گیرند تا به مشکلات آن‌ها رسیدگی شود.

ساکنان متدین و مذهبی و میهمان‌نواز این روستا که از قشر کم‌درآمد هستند با توجه به آمار بالای بیکاری و نبود شغل در این شهرستان هیچ گلایه ای را از وضعیت بیکاری در این شهرستان به زبان نیاورده و بیشترین تمرکز و پیگیری خود را برساخت مدرسه و فضای بهداشت و درمان گذاشته‌اند و بر این باور هستند که دولت نمی‌تواند در این منطقه ایجاد شغل کند مگر با افزایش سطح سواد، زیرا خودشان سرنوشت شان را تغییر می دهند.

اما مردم این روستا در نبود حتی یک مدرسه کوچک چند کلاسه ابتدایی که بتوانند فرزندان خود را در آن ثبت‌نام و به تحصیل دانش بپردازند از غفلت مسئولان استانی و کشور در محروم ماندن روستای خود سخن می‌گویند.

دانش‌آموزان در خانه استیجاری درس می‌خوانند

روستای کمدارک بشاگرد بیش از ۷۵ نفر دانش‌آموز در مقطع ابتدایی دارد که در نبود ساختمان مدرسه در خانه استیجاری این روستا مشغول به تحصیل هستند.

اسحاق حسن‌زاده شورای اسلامی روستای کمدارک بابیان اینکه به دانش‌آموزان این روستا ظلم می‌شود و نبود امکانات مانع ادامه تحصیل دانش‌آموزان می‌شود در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: روستای کمدارک از جمله روستاهای شهرستان بشاگرد است که مدرسه ندارد و دانش‌آموزان باتحمل همه سختی و مشقت به درس خواندن مشغول هستند.

حسن‌زاده افزود: با توجه به مشکلات مالی دولت و تحریم‌ها و با پیگیری‌های انجام‌شده مشکل مدرسه حل‌نشده است تا دانش‌آموزان این روستا در محرومیت از امکانات آموزشی قرار بگیرند.

وی نزدیک‌ترین روستا به روستای کمدارک را که دارای ساختمان آموزشی است، روستای بلبل آباد و جکدان مطرح کرد و گفت: بعد مسافت دانش‌آموزان را به ترک تحصیل واداشته است که این امر آمار بی‌سوادی را در استان و کشور افزایش می‌دهد.

بخشدار مرکزی شهرستان بشاگرد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: نبود اعتبار مشکلات زیادی را در بخش آموزشی در بشاگرد به وجود آورده است.

علی بهاری بابیان اینکه مشکل روستای کمدارک در اولویت اول مشکلات در شهرستان قرار دارد، گفت: با توجه به نبود اعتبار، در سال جاری در بخش مرکزی دو باب مدرسه تخریبی را در روستاهای کوه حیدر واهون موردبازسازی قرار داده ایم که امیدواریم با پیگیری‌های انجام‌شده در سال آینده مشکل این روستا هم برطرف شود.

کمدارک روستایی بدون خانه بهداشت

نبود خانه بهداشت و درمان را می‌توان از مشکلات دیگر این روستا بیان کرد که بسیاری از شهروندان برای درمان به روستاهای اطراف مراجعه می کنند. روستای ۴۵۰ نفری کمدارک فاقد خانه بهداشت است در این سال‌ها در بحث بهداشت و درمان هیچ کاری در این روستا صورت نگرفته تا مشکل بهداشت و درمان هم به مشکلات این روستا اضافه شود.

این در حالی است که روستاهایی با جمعیت کمتر از روستای کمدارک در بشاگرد از خانه بهداشت بهره می‌برند اما این روستا که از لحاظ بعد مسافت هم نسبت به سایر روستاها فاصله زیادی با نزدیک‌ترین روستا دارد از این خدمات بهره‌مند نیست.

حسن‌زاده بابیان اینکه در نبود خانه بهداشت مردم باید فاصله چند کیلومتری را طی کنند و برای استفاده از خدمات بهداشتی به روستاهای دیگر بروند، گفت: در این روستا بانوان باردار با بیشترین مشکل برای دریافت خدمات بهداشتی ، با مشکل مواجه هستند.

این در حالی است که در ماه‌های اخیر مسئولان استانی و کشوری زیای برای پی بردن به مشکل مردم بشاگرد به این شهرستان سفرکرده‌اند. استاندار هرمزگان به همراه مدیران و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی چندین بار به این شهرستان سفرکرده و به عمق محرومیت پی برده است اما با این‌وجود مشکلات در بشاگرد نه‌تنها برطرف نشد بلکه روزبه‌روز به آن‌ها انباشته‌ شده تا مدیران در حل آن‌ها باز بمانند.

عباس علی مراد مدیر شبکه بهداشت و درمان بشاگرد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ساخت خانه بهداشت در روستاهای بشاگرد بر اساس آمار جمعیتی تهیه‌شده از طرف شبکه بهداشت صورت می‌گیرد و آمار سرشماری کشوری برای ساخت خانه بهداشت ملاک نخواهد بود.

علی مراد بابیان اینکه آمارگرفته شده جمعیت روستای کمدارک توسط مأموران بهداشت خانواده کمتر از ۴۵۰ نفر است که به روستاهایی که با این جمعیت ساخت خانه بهداشت در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: خانه بهداشت در روستاهایی با جمعیت بالای ۵۰۰ نفر و با شعاع بیش از هفت کیلومتر از نزدیک‌ترین روستای دارای خانه بهداشت ساخته خواهد شد.

مدیر شبکه بهداشت بشاگرد تصریح کرد: در روستای کمدارک تحت پوشش روستای بلبل آباد خدمات بهداشتی ارائه می‌شود و در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای ساخت برنامه خانه بهداشت در این روستا وجود ندارد.

علی مراد بابیان اینکه کمبود اعتبارات شهرستان در بخش بهداشت و درمان مانع از ساخت و تجهیز روستاها در بخش خدمات‌دهی شده است افزود: با افزایش اعتبارات در سال آینده مشکلات درمانی در روستاها در اولویت برنامه کاری قرار خواهد گرفت.

بازدید معاون توسعه روستایی کشور از این روستا کارساز نشد

سید ابوالفضل رضوی معاونت توسعه روستایی کشور در هفته دولت با افتتاح جاده آسفالته این روستا و حضور در این روستا با نظاره‌گر شدن مشکلات مردم در روستای کمدارک بشاگرد هم نتوانست که گرهی از مشکلات این روستا را برطرف سازد.

وی با حضور در این روستا و در جریان قرار گرفتن از وضعیت و مشکلات مردم در روستای کمدارک به رایزنی با مسئولان نوسازی مدارس برای ساخت مدرسه در این روستا وعده داده که تاکنون هیچ کاری صورت نگرفته است.

خبرنگار: حبیب عید زاده

باز آمد بوی ماه مدرسه/ بوی فقر و درس و حساب و هندسه

 

به گزارش ندای بشاگرد : ماه مهر، فصل باز گشایی مدارس، در روزهای آغازین مهرماه هر ساله در ایران تمامی دانش آموزان برای آغاز یا ادامه تحصیل با شور نشاط دیگری وارد خانه دوم خود میشوند، خانه ای که آنها در آن علم می آموزند، سطح ارتقاء تعلیم و تربیت آنها بالا میرود که ادامه این سطح آموزشی باعث رشد و توسعه در زمینه های مختلف کشور میشود.

و اما دانش آموزان بشاگردی: همزمان با آغاز بازگشایی مدارس در کشور دانش آموزان روستاهای بشاگرد هم با شور نشاط وارد این خانه دوم خود برای کسب علم و افزایش سطح تعلیم و تربیت خود میشوند،

اینجا مدارس بشاگرد است، دانش آموزانی که همزمان با مدارس کل کشور برای آغاز یا ادمه تحصیل وارد آن میشوند آن هم با امیدها و آرزوی های فراوان، دانش آموزانی که برای جا به جایی آنها از وانت بارهای نامناسب و غیر استاندارد استفاده میشود. این طفل های معصوم برای ادامه تحصیل خود با خطراتی بسیار که احتمال مرگ را هم در پی دارد مقابله میکنند تا بتونانند آینده ای روشن برای خود و کشور را رقم بزنند، آنها در این فصل زمستان و در هوای سرد و یخبندان سختی ها و مشکلات فراوانی را متحمل میشوند، بیماریهای مختلفی در انتظار آنهاست.

آنها وقتی دانش آموزان روستاها و شهرهای دیگر کشور را میبینند که با بهترین امکانات رفاهی واستاندارترین سرویس مدارس مسیر مدرسه خود را طی میکنند،  و امکانات و سرویس مدارس خود را که میبینند با خود چه میگویند؟ چه احساسی میکنند؟ آیا آنها با اینگونه مشکلات دیگر شور و شوقی برای ادامه تحصیل برایشان باقی میماند؟

  سخت است وقتی مشاهده میکنید که تعداد زیادی از آن طفل های معصوم به صورت مختلط در بالای یک وانت بار در هوای سرد و یخبندان زمستانی عازم مدرسه خود در روستای مرکزی هستند که دیدن آن دل هر انسانی را به درد می آورد.

در همین میان والدین آنها از مسئولین مربوطه خصوصا اداره راه و ترابری گلایه زیادی دارند، چرا که در روستاهای بشاگرد به علت کم کاری و ناکارآمدی این اداره با گذشت  بیش از سه دهه از عمر انقلاب اسلامی تاکنون از یک راه ارتباطی مناسب بهرمند نیستند.

مردم بشاگرد میگویند مقصر اصلی  در خصوص نبود جاده روستای، اداره راه استان و شهرستان است که هیچ تلاشی برای بهسازی و آسفالت راهای فرعی شهرستان نمیکند و جاهایی که هم شروع به کار میکنند بیش از پنج سال زمان میبرد تا یک راه روستایی را به بهره برداری برسانند.

استاندار محترم، مسئولین محترم مربوطه در استان، فرماندار محترم شهرستان، مسئولین محترم اداره راه، رفع این مشکل همت و تلاش مضاعف شماها رو میطلبد. آیا میدانید که برطرف کردن چنین مشکلاتی در یک مناطق محروم  چه پیامدهای مثبتی دارد؟

در این شهرستان بین مردم آن و شهرهای دیگر تبعیض  فراوان است، بی عدالتی بیداد میکند، ناکارآمدی در بعضی ادارات به شدت رو به افزایش است، که این موضوعات مشکلات مردم روستاها رو دو چندان کرده . مشکلاتی از قبیل قطعی مدام تلفن های همراه؛ قطع شبکه های تلوزیونی روستاها، قطعی و نوسانات برق در روستاها و مشکل آب شرب بعضی روستاها و غیره...

 

به امید وجود عدالت و آینده ای بهتر برای بشاگرد

قطع شبکه های تلوزیونی روستاهای بشنو و درشهر بشاگرد

به گزارش ندای بشاگرد بیش از دو هفته میشود که شبکه های تلوزیون روستاهای بشنو و درشهر قطع میباشند.

محمود غلامی دهیار روستای بشنو میگوید، بیش از هفته است که شبکه های تلوریون روستا قطع میباشند واز چهار شبکه ای که قابل مشاهده بود  هیچ  کدام قابل استفاده نیست و قطع میباشند.

دهیاری روستای بشنو میگوید با مسولین مربوطه در استان هم تماس گرفتیم و قول برطرف کردن این مشکل را هم دادند اما متاسفانه با گذشت بیش از دو هفته تاکنون هیچ شخصی یا گروهی برای رفع این مشکل به روستا مراجعه نکرده و این قطعی همچنان ادامه دارد.

با وجود اینکه در  اکثر شهرهای کشور مردم از  فرستنده های دیجیتال برای مشاهده تمامی شبکه های تلوزیونی کشور استفاده میکنند اما متاسفانه شهرستان بشاگرد و روستاهای تابع آن تاکنون فقط سه الی چهار شبکه را میتوانند ببینند که آن هم گاهی به اختلالاتی مواجه میشوند.

مردم شهرستانهای کشور از شبکه هایی مانند : نسیم، آی فیلم، مستند، سلامت، نمایش ، آموزش، شبکه قرآن،  شبکه خبر، شما، بازار ، ورزش، پویا، افق،  را با برنامه های  متنوع مشاهده میکنند اما متاسفانه مردم بشاگرد هنوز از شبکه یک تا چهار را به سختی میبینند که این یک نوع تبعیض به نظر می آید.

بزرگترین مشکل فعلی شهرستان بشاگرد نبود راه ارتباطی است‌

به گزارش بشاگرد نیوز، سید عبدالکریم هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه آمار بالای بیکاری در بشاگرد باید مهار شود، اظهارداشت: ساخت کارگاه‌های فنی مهارتی یکی از مهمترین راهکارها برای زمینه سازی اشتغال پایدار در این شهرستان دانست.

وی با اشاره به قابلیت‌های شهرستان بشاگرد در زمینه صنایع دستی و و دارا بودن معادن سرشار بیان داشت: مردم با نگاه ویژه به دولت و بخش خصوصی نسبت به تحول در این زمینه مطالبه دارند.

هاشمی در ادامه افزود: با تلاش و پیگیری‌های انجام شده به دنبال ساخت کارگاه‌های فنی برای کسب مهارت و ایجاد شغل در این شهرستان هستیم تا بتوانیم آمار بالای بیکاری را در بشاگرد، مهار کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان بزرگترین مشکل فعلی در شهرستان بشاگرد را نبود راه ارتباطی دانست و تاکید کرد: با چاره اندیشی برای حل مشکل راه  در این شهرستان زمینه برای حضور بخش خصوصی در بشاگرد و سرمایه گذاری در بخش های مختلف این شهرستان فراهم می شود.

وی ادامه داد: تلاش داریم تا با رایزنی های لازم  برای حضور سرمایه گذاران در زمینه معادن تسهیلاتی را ایجاد کنیم تا با فعال شدن معادن حرکت توسعه این شهرستان شتاب بیشتری به خود بگیرد و آمار بیکاری نیز به حداقل ممکن برسد.

هاشمی در پایان با اشاره به نگاه ویژه دولت به توسعه شرق هرمزگان تصریح کرد: سال آینده با اختصاص اعتبارات مورد نیاز شاهد تحولی عظیم در حوزه های مختلف شهرستان بشاگرد هستیم.

نماز عید قربان در شهرستان بشاگرد اقامه شد

به گزارش بشاگرد نیوز، همزمان با سراسر کشور، پنج‌شنبه دوم مهرماه مصادف با دهم ذی‌الحجه، نماز عید قربان به همت کانون فرهیختگان والی، حوزه علمیه بشاگرد و روحانیون مستقر با حضور پرشور مردم در جوار بارگاه امامزاده سید نجم الدین (ع) اقامه شد.

نماز عید سعید قربان در بشاگرد به امامت حجت الاسلام مهدوی، مسئول حوزه علمیه شهرستان بشاگرد در کنار بارگاه امامزاده در روستای درکلاهو بشاگرد اقامه شد.

حجت الاسلام مهدوی بکتاشیان مسئول حوزه علمیه شهرستان بشاگرد در خطبه های نماز عید، از عید فطر، عید قربان، عید غدیر و روز جمعه به عنوان چهار عید بزرگ مسلمانان یاد و گفت: بر خلاف بسیاری از اعیاد، عید قربان مورد اختلاف نیست و همه فرق مسلمانان، این روز را به عنوان عید محسوب می کنند.

وی عید قربان را نماد وحدت مسلمانان و نمایش تعبد و تسلیم ابراهیم(ع) عنوان کرد و گفت: عید قربان روز رهایی از خواسته‌ها و تعلقات برای کسب رضا و تقرب پرودرگار است.

حجت‌الاسلام مهدوی، انجام غسل، دعا و نیایش، نماز و قربانی کردن را از جمله اعمال روز عید قربان بیان و اظهار امیدواری کرد تا از فرصت اعیاد قربان تا غدیر برای خودشناسی، دعا و تقویت ولایت پذیری در خود استفاده کنیم.

مراسم پرفیض دعای عرفه در جوار بارگاه امامزاده سید نجم الدین برگزار شد

به گزارش بشاگرد نیوز، مراسم قرائت دعای پر فیض عرفه چهارشنبه اول مهر‌ماه در آستان مقدس امامزاده سید نجم الدین (ع) واقع در روستای درکلاهو شهرستان بشاگرد با حضور پرشور اقشار مختلف مردم برگزار شد.

این مراسم از ساعت ۱۴ با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز و در ادامه ذاکران و مداحان اهل‌بیت(ع) به مرثیه سرائی و قرائت دعای عرفه پرداختند.

زائران و عاشقان خاندان نبوت به شوق ثواب زیارت حرم مطهر امامزاده سید نجم الدین (ع)، در روز عرفه در جوار مرقد نورانی این امامزاده به قرائت دعای روحبخش عرفه پرداختند و با خدای خویش راز و نیاز کردند.

 

پرسه این بار  به مرکز شهرستان بشاگرد شهر سردشت رفت

قبل از همه چیز اول از کاربران وبلاگ پرسه در بشاگرد به علت با تاخیر بروز شدن وبلاگ عذرخواهی میکنم و دلیلش هم عدم دسترسی به اینترنت است که بنده هر یکی دوماهی یک بار به شهرستان میناب سفری دارم و از فرصت استفاده میکنم.

طی سفری 4،5ساعته که به مرکز شهرستان بشاگرد شهر شردشت داشتم  کنجکاو شدم که از کمپ زلزله زدگان روستای ایرر که در آنجا سکونت داشتند دیدن کنم،به اطراف کمپ که رسیدم هیچ سوالی نبود که به دهنم خطور نکند،اززندگی سخت در آن چادرها با آن هوای گرم سوزان شهر سردشت تا نبود امکانات اولیه برای زندگی،با خود گفتم خدایا این بندگانت چگونه باید تا زمان تحویل این واحد ها در این چادرها زندگی کنند.اگر به عمق زندگی ایشان بنگریم دل به هزار جور پشیمان میشود که ای کاش کوچ مکیکردند،واز مسئولین مربوطه خواهشمدیم هر چه زود تر مشکل این بندگان خدا را برطرف کنند.

 روز بعد همام روزسفری به شهر میناب داشتم و با خود گفتم که چند دقایقی از وقت خود را در دنیای مجازی بگذرانم و از حال و هوای وبلاگ نویسان بشاگردی با خبر بشوم.

اولین وبلاگی که به دهنم خطور کرد تا به سراغش بروم وبلاک ندای بشاگرد بود،وبلاگی که همیشه منتقد به نطر میرسد و سعی دارد همیشه از مشکلات و کمبود های مردم بشاگرد بنویسد،ناکارآمدی ها وضغف مسعولین را بنویسد،وبلاگی که همیشه نقد میکند.متوجه شدم که مطالبهایی در خصوص مسکن زلزله زدگان در این وبلاک به صورت انتقاد نوشته شده مانند:ساخت واحد های 60 متری زلزله زدگان روستای ایرر و روستاهای دیگر در همین خصوص کاربرانی هم در این مورد نطرات خود را بیان کردند که بنده هم به عنوان یک شهروند بشاگردی گفتم باید نطر خود را بیان کنم البته در وبلاگ پرسه

ندای بشاگرد در متن خود آورده بود که این خانه ها برای یک خانواده 8الی 9نفره مناسب نیستند و زندگی در آنها برای مردم سخت است، و بنده با این نطر موافقم،  و نویسنده وبلاگ دیار بشاگرد هم فرمودند که در تمام کشور طبق مصوبه دولت همه خانه های زلزله زده با همین کیفیت ساخته میشوند و این دوست عزیزمان فرموند که از نظر کیفیت هم مناسب هستند که بنده با خواندن نطر ایشان تعجب کردم که چگونه ایشان از ساخت این خانه ها رضایت دارد،با اینکه ساخت این واحد ها در همه کشور با همین متراژ و کیفیت مصوب شده اما ما میگوییم برای بشاگردی ها مناسب نیستند.ایشان فرمودند که چند روزی در بشاگرد بودم و از کیفیت آنها فی الجمله راضی هستم و سوال بنده این است که واحد هایی که تاکنون ساخته نشده شما چطور از کیفیت آنها راضی هستید؟

موضوع دیگری که ندای بشاگرد به آن اشاره کرده بودند اعتباری که به واحد ها اختصاص داده شده، و مبلغ منتشر شده در خبرها با مبلغی که اعلام شده همخوانی ندارد و جای سوالی برای همه بشاگردیهاست

در همین راستا نگاهی به وبلاگ طلوع بشاگرد داشتم :وبلاگ طلوع بشاگرد یکی از وبلاگ های خبری منطقه است که هیچ گاه سعی نمیکند اشاره ای به مشکلات اساسی منطقه بکند وهمیشه خبرهای ارگانی و اداری بشاگرد را منتشر میکند البته در خصوص  واحد های زلزله زدگان اشاراه ای کرده بود اما به صورت خبری، و بازدید ما از این وبلاگ چیزی دست گیرمان نشد.بعد از این رفتم سراغ وبلاگ نگین بشکرد تا شاید در این وبلاگ خبر مهمی دست گیرمان شود و این وبلاگ هم به صورت گلچین به روز میشود،به ووبلاگ افق بشاگرد هم سرکی کشیدیم که مانند وبلاگ طلوع بشاگرد خبری شده. وبلاگ بشاگرد مدرن را هم از قلم ننداختم و بازدیدی از آن داشتم که این وبلاک در زمان وقوع زلزله در بشاگرد به جای اینکه بیاید و از زلزله بشاگرد و مردم آواره آن که با هزاران جور مشکل دست و پنجه نرم میکردند و میکنند، آمده تصاویر یکی از کاندیدهای دوره یازدم ریاست جمهوری را به تصویر کشیده که جای بسی تاسف دارد،  اما سرانجام از وبلاگ دیار بشاگرد که به نطر میرسد  نویسنده آن یکی از اهالی روستای ایرر است بازدید کردم که متوجه شدم این وبلاگ تصاویری از کمپ زلزله زدگان ایرر که در شهر سردشت سکونت دارند گذاشته.

ناگفته نماند که در شهر سردشت بی قاونی های فراوانی به چشم میخورد و مسئولین همچنان بی توجه هستند که اگر خدا عمری دهد به یکایک آنها اشاره ای خواهیم کرد

مردم بشاگرد چگونه با فرهنگ سیاسی،اجتماعی کنار بیایند؟

فرهنگ سیاسیی،اجتماعی یکی از مهمترین عامل تشکیل دهنده رفتار مناسب سیاسی و اجتماعی افرار میباشد که متاسفانه در بشاگرد این فرهنگ به ندرت در میان مردم مشاهده میشود و علل اصلی عقب ماندگی این منطقه همین، نبود فرهنگ سیاسی و اجتماعی کامل است.به چشم میخورد که در میان مردم بشاگرد تعداد اندکی از فرهنگ سیاسی ،اجتماعی برخوردارند ،آن هم جوانان تحصیلکرده امروزی هستند.یکی از تاثیرگذارترین فرهنگ درپیشرفت و توسعه یک منطقه و زندگی مردم، فرهنگ سیاسی و اجتماعی است. درجامعه بشری اگراز فرهنگ سیاسی و اجتماعی کامل برخوردار نشوید در زندگی شاید با بحرانها و تاثیرات منفی زیادی مواجه شوید.

 ضعف فرهنگی در رابطه با مسئولین: ما اگر رابطه مردم منطقه را با حاکمیت کشور و حتی استان یا شهرستان در نظر بگیریم بسیار کمرنگ مشاهده میشود و میتوان گفت بسیار کم  مردم با مسئولین در ارتباط هستند،ابتدا باید این مسئله را در نظر بگیرم که اینگونه رابطه های محدود و کم باعث فاصله افتادن بین مردم ومسئولین میشود.آیا مردم بشاگرد مسئولین بلند پایه کشوری حتی استانی را کامل میشناسند؟آیا مردم بشاگرد درجریان پیشرفت و توسعه کشور یا استان یا شهرستان خود هستند؟آیا مردم بشاگرد از درآمدهای اقتصادی و غیره در کشور مطلع هستند؟ آیا مردم بشاگرد در انتخابات مختلف، درست شخص اصلح را انتخاب میکنند؟ .وجود فرهنگ های غلط و اشتباه در مردم بشاگرد باعث شده که منطقه عقب مانده باشد ومتاسفانه تعدادی از جوانان امروزی هم همان فرهنگ ها را دنبال میکنند و سعی نمیکنند خود را اصلاح و به دنبال پیشرفت منطقه خود باشند.در منطقه بشاگرد اگر 30سال گذشته را در نظر بگیریم اکثریت مردم بی سواد یودند اما در سالهای اخیر خوشبختانه بسیاری از جوانان در سطوح مختلف به تحصیل ادامه میدهند و جوانان تحصیلکرده فراوانی در منطقه مشاهده میشود و انتظار میرود برای پیشرفت و توسعه منطقه خود تلاش کنند وسطح فرهنگ سیاسی،اجتماعی خود را افزایش دهند و اجازه ندهند بشاگرد همیشه محروم بماند وبا کمبودهای فراوانی مواجه شود،وجود فرهنگ سیاسی و اجتماعی مناسب هم باعث رشد و پیشرفت و توسعه منطقه میشود. اگر گاهی مشاهده میشود از سوی ارگان یا مسئولی به مردم منطقه خیانت میشود یا توجهی در رابطه با مشکلات و کمبودها نمیکنند واکنش نشان دهند و از حق خود دفاع کنند ویا اگر گاهی مشاهده شد از سوی کسی یا حزبی به مردم منطقه اهانتی شد حتما در مقابل آن ایستادگی کنندو اعتراض و واکنش خود را نشان دهند.

موضوعی که بنده همیشه ازآن تاسف میخورم عدم واکنش در موضوعات مختلف از سوی مردم بشاگرد خصوصا جوانان.

به عنوان مثال:اگر گاهی  جایی مشاهده شود در مورد بشاگرد یا مردم آن مطالبی یا سخنی به صورت توهین آمیز نوشته شود یک بشاگردی دیده نمیشود که در مقابل آن واکنشی نشان دهد،همچنین در مورد عدم پیشرفت و طرح های پروژه ای که گاهی به چشم میخورد نمیه تمام فراموش میشوند یا کمی و کاستی های مسئولین و ادارات که دیده میشود، مشاهده نمیشود که مردم آن منطقه به صورت جمعی اعتراض خود را اعلام و یا انتقادی بکنند و پیگیر خواسته های اساسی خود باشند و همچنان سکوت میکنند،گمان دارند سکوت باعث پیشرفت و توسعه منطقه میباشد.انتظار میرود همان طور که در جشن های حماسی به صورت جمعی حضور پیدا میکنند و انزجار خود رااعلام میکنند، در مقابل کمی و کاستی ها و بی توجهی ها هم اعتراض و انتقاد خود را بیان کنند و اجازه ندهند حقشان نادیده گرفته شود.به نظر انتقاد و اعتراض قانونی حق هر شهروندی است.

 تحلیلی در همین مورد

‌نقش آموزش در فرهنگ سياسي چيست و آيا مي‌توان با آموزش شرايط را براي بهبود فضاي سياسي فراهم آوريم.

ما در جامعه‌شناسي مفهومي به‌نام اجتماعي‌شدن داريم كه دوره‌هاي گوناگون سني را براي ورود افراد به جامعه و نقش‌پذيري در آن مشخص مي‌كند. در اين بخش به اين مطلب اشاره مي‌شود كه افراد از سنين پايين و در دوران مدرسه بايد نحوه برقراري ارتباط با ديگران و تعامل با آنان را بياموزند كه در آينده با مشكلي مواجه نشوند. اما اگر اين آموزش به نحو درست در مدارس داده نشود و بچه‌ها به دانشگاه وارد شوند اين تضاد آموزشي قابل درك خواهد بود و بسياري با اين مسايل درگيري پيدا مي‌كنند. كم‌كم نوعي تغاير و تقابل ميان فرهنگ‌ها و نسل‌ها، سطوح مختلف جامعه و حتي شهر و روستا ايجاد مي‌شود. در نتيجه حالت آنوميك در جامعه ايجاد مي‌شود (فرد در جامعه نمي‌تواند هنجار معيني بپذيرد) و ديگر فرد نظر شخصي درباره حوادث اطرافش ندارد. البته در جامعه ما كه به‌دليل نبود برنامه آموزشي مناسب، فرد اگر با شرايط دوگانگي هنجار روبه‌رو شود بايد به آن اجازه بحث داده شود و به‌طور كلي بايد درباره هنجارهاي گوناگون به‌خصوص سياسي بحث و تبادل نظر صورت گيرد. ما شاهد آن هستيم در بسياري جوامع بسيار به حل اين‌گونه معضلات پرداخته‌اند و به عقايد افراد بها مي‌دهند، عدم رعايت قانون، عدم رعايت عدالت اجتماعي و... در تشديد اين بحران نقش فراواني خواهند داشت و در آن صورت خروج از بحران پيش‌آمده بسيار دشوار خواهد شد.

‌براي جلوگيري از پيشرفت اين نابساماني و جلوگيري از رسيدن به حالت آنومي در ميان اقشار جامعه چه بايد كرد؟
براي جلوگيري از پيشرفت اين نابساماني بايد از همين دانشگاه‌ها و همين رشته‌‌ها كه امروز آن را بي‌اهميت مي‌دانند استفاده كرده و به‌جاي حذف آن با كمكش به تحقيق و بررسي اين شرايط بپردازند و با كمك فارغ‌التحصيلان و مشاوره با نخبگان اين رشته‌ها راهكاري مناسب براي آن بيابند و مانعي در برابر اين اجتماعي‌شدن نابه‌سامان شوند. مطمئنا اگر جامعه از درون در برابر اين آنومي نايستد از بيرون و با فشار از بالا به نتيجه‌اي ‌نخواهد رسيد. پس آسيب‌هاي فرهنگ سياسي چيزي فراتر يا بيگانه با شرايط جامعه ما نيست بلكه به‌دليل رفتار سياسي اشتباه ما، ايجاد بستر نامناسب در رابطه با برخورد فرد با سياست و عدم اجتماعي شدن صحيح افراد، فرهنگ سياسي در جامعه در مسيري نامناسب قرار گرفته است و به‌سوي بي‌هنجاري مي‌رود. در چنين شرايطي افراد به‌سوي مسير مشخصي نمي‌روند و به دور خود مي‌چرخند و به‌قول معروف سرشان به سنگ مي‌خورد حتي اگر در قبال مسايل ديگر، دولت خوب فعاليت كند، شكم مردم سير شود، مصرف‌گرايي افزايش يابد يا ماشين بسيار در اختيار مردم قرار گيرد اما به‌دليل نبود فرهنگ مناسب مطمئنا با مشكل مواجه مي‌شود

برگرفته از وبلاگ ندای بشاگرد

جستجوی پرسه این روزها در مورد زلزله

21اردیبهشت ساعت30/6 صبح بود که زلزله ای با بزرگی2/6ریشتر شهرستان بشاگرد را لرزاند وبسیاری از خانه های مسکونی روستاها را تخریب و مردم را آواره کرد،در این زلزله 17نفر مسدوم و یک کودک دوساله هم جان خود را از دست داد. در همین راستا باخبر شدیم که مردم گوهران هم به علت عدم حضور فرماندار به گوهران و بازدید از آن شهر شعار هایی علیه ایشان سر دادند که مشخص نیست آیا دلیلش عدم حضور ایشان بوده یا چیز دیگری البته شاهدان محلی هم میگویند که فرماندار به گوهران  سفر کردند و بازدیدی داشتند. بعد از این زمین لرزه کمک های بشردوستانه زیادی از سوی ارگانها و مردم شهرستانها به این منطقه ارسال شد.حالا جای سوال اینجاست که این همه کمکی که به بشاگرد ارسال شد آیا به طور مساوی بین مردم حادثه دیده تقسیم شدند؟آیا مشخص میشود این همه اقلام کمکی که به بشاگرد ارسال شد کجا رفت؟کجا ذخیر شد؟مردم بعضی از روستاها از کمک های دریافتی خود اینگونه سخن میگفتند که:کمک های دریافتی ما یک چادر و چند قوطی کنسرو بوده و بس،در رسانه ها و تلوزین از کمک های بی نهایت مردی به بشاگرد اینقدر انعکاس داده میشد که اگر واقعیت دارد پس کجاست؟آیا این کمک ها عادلانه تقسیم شد ؟از اقلام های ریز که بگذریم اشاره ای به اقلام های درشت  مانند پتو،چادر،کنسرو،آب معدنی؟ و غیره میکنیم،کجا رفتند؟آیا به روستاهای صدرصد تخریب شده مانند ایرر و کرمستان کمک های مناسبی انجام شد؟آیا فرماندار و بخش داران محترم آمار دقیقی از کمک های ارسالی دارند و آمار دقیقی هم از کمک  به روستاهای تخریب شده دارند؟و مطمعن هستند که این کمک ها عادلانه توضیع شده؟تا آنجایی که ما مشاهده کردیم روستاهای ایرر و کرمستان بیشترین خسارات به آنها وارد شده و هیچ خانه مسکونی در این روستاها قابل استفاده نیست که اگر مسئولین همت کنند وزیر بار بروند و مشکل مردم این روستا را به طور کامل برطرف کنند،مردمی که این روزها هیچ سرپناهی ندارند جزء چادرهایی که به آنها داده شده.

وقوع زلزله6.2ریشتری و پس لرزه های پی در پی در بشاگرد

با توجه به وقوع زلزله6/2ریشتری روز شنبه21اردیبهشت ماه که یک کشته و نزدیک به 20نفر مسدوم به همراه داشت،تعداد زیادی از خانه های مسکونی مردم شهر گوهران و چندیدن روستا تخریب شدند و با گذشت سه روز از وقوع این زمین لرزه تاکنون بیش از150 بار پس لرزه داشته که مردم بشاگرد را آواره و به وحشت انداخته و مردم این منطقه از نظر روحی بسیار نگرانند  و سوالی برای مردم بشاگرد پیش آمده که آیا در طول تاریخ تاکنون زلزله ای آمده که این همه پس لرزه داشته باشد؟طی این سه روزی امداد رسانی هایی هم صورت گرفته،بنده با حضور در شهر سردشت و گوهران مشاهده کردم که مهموله های زیادی از کمکهای مردمی شهرهای مختلف به بشاگرد ارسال میشود و امیدواریم که این مهموله ها به نهوی بین مردم حادثه دیده تقسیم شود که دعای خیر مردم بشاگرد را در پی داشته باشد.مسئولین محترم با سفری که به منطقه داشتند هم برای برطرف کردن مشکلات موجود قول مساعد دادند که امیدواریم به وعده های خود عمل و تا آخرین لحظه در کنار مردم بشاگرد برای رفع مشکلات بمانند